NOWA MAZDA CX-30


 

Nowa Mazda CX-30, której światowa premiera miała miejsce na 89. Salonie Samochodowym w Genewie, jest drugim modelem w gamie Mazdy zaliczanym do następnej generacji. Ten kompaktowy SUV łączy jedyną w swoim rodzaju elegancję stylu KODO z projektem wnętrza ukierunkowanym na człowieka i z Jinba-Ittai czyli doznaniem przyjemności prowadzenia na niespotykanym dotychczas poziomie. Nowa Mazda CX-30 jest już w salonie Mazda Auto-Gazda, koniecznie poznaj ją bliżej!

Gabaryty tego auta – długość 4395 mm, szerokość 1795 mm i wysokość 1530 mm, przy rozstawie osi 2655 mm – sprawiają, że nowa Mazda CX-30 wkracza w segment rynkowy będący dla Mazdy nowością. Plasuje się pomiędzy CX-3 a ugruntowaną i niezmiennie popularną CX-5 i w ten sposób spełnia wymagania klientów, którzy chcą połączenia kompaktowych gabarytów, dopasowanych do użytku miejskiego, co jest cechą CX-3, z obszernością i praktycznością CX-5.

Nowa Mazda CX-30 reprezentuje rozwinięty i dojrzalszy język stylistyczny KODO. Zachowuje on swą charakterystyczną witalność, ale obecnie kładzie również nacisk na wyższy prestiż wyglądu samochodu, wyrażany poprzez elegancję i czystość minimalistycznej estetyki. Jest ona inspirowana przez najlepsze tradycje japońskiej sztuki wraz z jej wagą przywiązywaną do piękna przestrzeni pomiędzy przedmiotami.

Projekt wnętrza skupiony na człowieku uwzględnia dwie sfery: kokpit rzeczowo zaprojektowany wokół kierowcy i sprzyjający koncentracji oraz czystą, jasną i otwartą przestrzeń kabiny dla pasażerów. Rozwiązania nowo opracowane, takie jak systemy audio – system Mazdy obejmujący 8 głośników lub system Bose® z 12 głośnikami – zostały starannie rozmieszczone z użyciem materiałów klasy premium, a znakomita jakość spasowania i wykończenia elementów nadaje wnętrzu klimat wysokiej jakości i prawdziwego wyrafinowania.

Nowy kompaktowy SUV bazuje na przyjętej przez Mazdę Architekturze Skyactiv-Vehicle nowej generacji, która wykorzystuje wrodzone zdolności człowieka do utrzymywania równowagi. W połączeniu z takimi zaawansowanymi rozwiązaniami jak zmodyfikowany system napędu i-Activ AWD (na wszystkie koła), który współpracuje z systemem GVC (G-Vectoring Control) przy rozdzielaniu momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, pomaga to w uzyskaniu jeszcze bardziej angażującego doznania Jinba-Ittai przy prowadzeniu samochodu.

W gamie jednostek napędowych występują najnowsze silniki Skyactiv, w tym jednostka, która wykorzystuje wprowadzoną przez Mazdę przełomową technologię SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition, czyli samoczynnego, sterowanego świecą zapłonu sprężonej mieszanki), by zapewniać z jednej strony swobodę obrotową silnika benzynowego, a z drugiej silną reakcję napędową silnika Diesla.

Wreszcie, nowa Mazda CX-30 wyposażona jest w kompletny i wszechstronny zestaw rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i-Activsense. Teraz nowym dodatkiem w tym zakresie jest system Driver Monitoring, dzięki czemu nasz kompaktowy SUV cechuje się jeszcze większą zdolnością do zapewnienia wszystkim osobom w jego wnętrzu doświadczenia spokojnej, bezpiecznej i przyjemnej jazdy.

mazda-cx-30-auto-gadza-bielsko-biała-JAZDY-TESTOWE.jpg

DESIGN NOWEJ MAZDA CX-30

Od czasu wprowadzenia w roku 2010 stosowany przez Mazdę styl projektowania KODO — Dusza Ruchu jest siłą sprawczą wzbogacania globalnej wartości marki. Ostatnio Mazda pogłębiła i bardziej zróżnicowała tę filozofię designu, by podnieść dziedzinę projektowania samochodów do poziomu sztuki.

Celem tej ewolucji stylistyki KODO jest wyrażanie nowej postaci elegancji, inspirowanej przez japońską estetykę i osadzonej w jej tradycjach. W przedstawionym w 2017 r. modelu koncepcyjnym Mazda Vision Coupe ten język stylistyczny przejawiał się w kompozycji szlachetnie ukształtowanych minimalistycznych brył. Jego oszczędne, eleganckie nadwozie wyzwalało dyskretną grę refleksów światła, które coraz to inaczej ślizgały się po bryłach karoserii tworząc styl nacechowany żywą, naturalną dynamiką.

Nowa Mazda CX-30 jest drugim modelem produkcyjnym zaprojektowanym według zmodyfikowanej filozofii stylistycznej KODO. Dopracowanie wszystkich elementów zgodnie z przekonaniem, że „mniej daje więcej” pozwoliło uzyskać bezprecedensowo czyste i piękne powierzchnie. W ten sposób w segmencie kompaktowych crossoverów SUV pojawia się zupełnie nowa, oryginalna jakość.

Wygląd zewnętrzny zdradzający wpływy koncepcji stylistycznej „Sleek and Bold” (użycia smukłych, ekspresyjnych form) zachwyca zestawieniem płynności i giętkości brył z charakterystyczną zwartą i mocną budową SUV-a. We wnętrzu wyrafinowane kształty i wysokiej jakości materiały tworzą wygodny, ale skupiony na funkcji i zaprojektowany wokół kierowcy kokpit oraz jasną, przestronną kabinę, w której wszyscy zaznają dynamicznej łączności z samochodem, odczuwanej w otoczeniu komfortowym, wzbudzającym poczucie spokoju i ufności.

Naszą uwagę i staranność widać w każdym detalu, od doboru materiałów po wyższą jakość montażu i wykończenia. Wszystko po to, aby stworzyć prawdziwie wyrafinowane wnętrze na poziomie premium.

NOWA-mazda-cx-30-profil-auto-gadza-bielsko-biała-.jpg

 

Styl zewnętrzny

 

·        Z zewnątrz nowa Mazda CX-30, zaprojektowana wg koncepcji „Sleek and Bold” (użycia smukłych, ekspresyjnych form) zachwyca zestawieniem płynności i giętkości brył z charakterystyczną zwartą i mocną budową SUV-a.

·        Dolne partie nadwozia okrywają intrygujące czarne nakładki, które nadają sylwetce gibkie i smukłe proporcje coupé, a przy okazji sprawiają wrażenie stabilności i siły, właściwe dla SUV-a.

·        Styl jest efektem użycia nowego języka stylistycznego „Charge and Release” (stworzenie i rozładowanie napięcia), który ukształtował się w japońskiej kaligrafii uprawianej przy użyciu pędzelka. Zawiera on w sobie trzy główne czynniki rozwiniętej stylistyki KODO – są nimi Yohaku, czyli piękno pustej przestrzeni, Sori: linie krzywe pełne wyważonej dyskrecji oraz Utsuroi – gry światła i cienia.

·        Element Sori jest wyraźnie obecny w łuku linii ramiennej biegnącej od przedniego błotnika do tylnego koła. Nadaje ona sylwetce wrażenie szybkości i witalności. Dostrzec można ją w połaciach karoserii poniżej linii ramiennej – w sposobie, w jaki odbijają one otoczenie pełgającym esowatym refleksem, który zmienia się, gdy samochód sunie naprzód. Te niuanse form karoserii łączą się i wtapiają w całość w postaci wspólnej obłości z tyłu nadwozia.

·        Rezygnując z mocnych linii rozrysowujących sylwetkę na korzyść migotliwej ruchliwości powierzchni, projektanci nowej Mazdy CX-30 osiągnęli piękno godne dzieła sztuki i zarazem nadali jej silne poczucie dynamiki.

·        Muskularne bryły tylnych błotników wyraziście odcinają się na tle wyszczuplonej tylnej partii kabiny, a pokrywa bagażnika ma dopasowany do nich, zwężony i łukowaty wykrój. Łącznie formy te składają się na tył zmysłowy i potężny, o szerokiej, dynamicznej postawie samochodu sportowego.

·        Styl przedniej części nadwozia wyraża elegancką, lecz przy tym śmiałą osobowość. Charakterystyczny dla marki motyw skrzydła otrzymał ostrzejszy i pogłębiony kształt, wtopiony w masywne, rzeźbione kontury przedniego zderzaka, wywołując nieodparte wrażenie posuwistego ruchu do przodu. Wielkość i profil wielobocznego wykroju przedniego grilla zachowują umiar, ale też ukazują bogate zróżnicowania zależnie od kąta widzenia i zmiennego oświetlenia.

·        Reflektory i tylne lampy zespolone są jednocześnie eleganckie i funkcjonalne, a układ diod podkreśla ich starannie dopracowany cylindryczny kształt. Diodowe kierunkowskazy cechują się teraz nową, charakterystyczną grafiką świetlną; każdy impuls rozpoczyna się z pełną siłą światła, by następnie przygasać serią kolejnych pulsów.

·        Do wyboru jest dziewięć kolorów nadwozia, w tym trzy stosowane wyłącznie przez Mazdę – Soul Red Crystal, Machine Gray i Polymetal Gray.

NOWA-mazda-cx-30-wnętrze-auto-gadza-bielsko-biała-.jpg

 

Styl wnętrza

 

·        Styl kabiny nowej Mazdy CX-30 oparty jest na przyjętej przez tego producenta filozofii skupienia projektu na człowieku, a jednocześnie inspirowany tradycjami japońskiej architektury, o czym świadczy obecność motywu pustej przestrzeni.

·        Zgodnie z ogólną koncepcją stylistyczną „Sleek and Bold” (użycia smukłych, ekspresyjnych form), wnętrze nowej Mazdy CX-30 łączy formy płynne, pełne elegancji, z właściwym dla SUV-a wrażeniem solidności i wytrzymałości.

·        Każdy detal opracowany został z wielką uwagą i starannością – od doboru materiałów po wyższą jakość montażu i wykończenia, by stworzyć prawdziwie wyrafinowane wnętrze na poziomie premium.

·        Wnętrze zasadniczo dzieli się na kokpit rzeczowo zaprojektowany wokół kierowcy, sprzyjający jego koncentracji, oraz czystą, jasną i otwartą przestrzeń kabiny wokół przedniego pasażera.

·        Kokpit rozplanowany jest ściśle symetrycznie względem sylwetki kierowcy; trzy zegary na konsoli wskaźników oraz ekran centralny są nachylone pod takim kątem, by kierowca widział je prostopadle.

·        W górnej partii tablicy rozdzielczej biegnie druga, dodatkowa plisa w kształcie skrzydła. Rozciąga się ona poziomo od daszka nad konsolą zegarów aż po oprawę boczku drzwi po stronie pasażera. Wykończona została wysokiej jakości szwami, dzięki czemu jest eleganckie wrażenie i przydaje partii kokpitu poczucia luksusowego dopracowania.

·        Szeroka konsola środkowa mieści lewarek zmiany biegów, uchwyty na kubki i pokrętło systemu HMI umieszczone w bliższym zasięgu ręki kierowcy, by zapewnić ergonomię, sprawność i wygodę użycia.

·        Panel pod lewarkiem zmiany biegów wykonano w nowej wersji technologii formowania dwuwarstwowego, która po raz pierwszy pojawiła się w Nowej Maździe 3. Światło padające na panel przenika warstwę przejrzystą w kolorze ciemnej, przydymionej szarości i ukazuje umieszczony pod nią metaliczny grawerowany wzór. Efekt ten nasila wrażenie doskonałego dopracowania detali i wysokiej jakości wnętrza.

·        Nowa Mazda CX-30 oferuje dwa wyraziste wzory kolorystyczne wnętrza: do wyboru są dojrzały i elegancki Dark Brown lub nowoczesny i wysmakowany Dark Blue.

·        Wzór z akcentami kolorystycznymi Dark Brown dostępny jest w parze z obiciami z prawdziwej skóry w kolorach Luxury Black lub Luxury White. Przez otwory perforacji w czarnej skórze wersji Luxury Black prześwituje elegancka brązowa warstwa spodnia. Wzór Dark Blue spasowany jest z tapicerką z tkaniny lub sztucznej skóry w kolorach Greige lub Black.

Rozmieszczenie komponentów

·        Podejście Mazdy polegające na projektowaniu skoncentrowanym na człowieku dało w efekcie wnętrze znakomicie rozplanowane i wszechstronne. Kabina nowego kompaktowego SUV-a zapewnia wszystkim pasażerom wygodną pozycję i komfort nawet w najdłuższych podróżach, a jego bagażnik cechuje praktyczność, łatwość wykorzystania i duża ładowność, by zaspokoić potrzeby użytkowników o różnych stylach życia.

·        Przy projektowaniu miejsca i otoczenia kierowcy wykorzystano najnowszą wiedzę i technologie. Przejawia się to tak w opracowaniu pozycji za kierownicą, jak i w działaniu interfejsu HMI (Human-Machine Interface).

 

Wymiary zewnętrzne i wewnętrzne

·        Jako kompaktowy SUV nowa Mazda CX-30 wkracza w segment rynku, który dla jego producenta stanowi nowość. Plasuje się pomiędzy CX-3 a ugruntowaną i niezmiennie popularną CX-5 i spełnia wymagania klientów, którzy chcą połączenia kompaktowych gabarytów, dopasowanych do użytku miejskiego, co jest cechą CX-3, z obszernością i praktycznością CX-5.

·        Zwarte gabaryty nowej Mazdy CX-30 zapewniają jej doskonałą zwinność w ruchu miejskim, ale nie stanowią ograniczenia: wsiadanie i wysiadanie jest łatwe, kabina wszechstronna, a bagażnik pojemny.

·        Znaczny odstęp pomiędzy przednimi fotelami umożliwił wstawienie szerokiej konsoli o zmodyfikowanym układzie i dużego podłokietnika środkowego.

·        Szeroka partia centralna dzieląca tylne siedzenia, a także duży tylny podłokietnik środkowy i podłokietniki na boczkach drzwi ułatwiają pasażerom zajęcie wygodnej pozycji i podróżowanie w atmosferze komfortu.

·        Dzięki znacznej odległości pomiędzy punktami spoczywania bioder osób siedzących w pierwszym i w drugim rzędzie siedzeń oraz niskiemu umieszczeniu tych punktów, pasażerowie mają dużo miejsca na kolana i przestrzeni nad głową. Nawet wysokie osoby zajmują wygodną pozycję na tylnych siedzeniach.

·        Wszystkie siedzenia rozmieszczone są w sporych odległościach od siebie, zarówno w osi podłużnej, jak i poprzecznej. Osoby z pierwszego rzędu mogą z łatwością odwracać się do pasażerów z tyłu i nawiązywać z nimi kontakt wzrokowy. Z kolei siedzący z tyłu bez wysiłku widzą z profilu twarze osób w pierwszym rzędzie. W ten sposób wnętrze sprzyja dobrej komunikacji pomiędzy wszystkimi osobami na pokładzie.

 

Nowa Mazda CX-30

Długość całkowita

4395 mm

Szerokość całkowita

1795 mm

Wysokość całkowita do płyty dachu

1530 mm

Rozstaw osi

2655 mm

Nawis przedni

915 mm

Nawis tylny

825 mm

 

PRZESTRZEŃ BAGAŻOWA

·        Pojemność bagażnika wynosi 430 l. (wg normy VDA) – dość, by zmieścić duży, standardowy wózek dziecięcy i walizkę kabinową. Szerokość otworu po podniesieniu pokrywy bagażnika wynosi 1020 mm, a próg załadunku biegnie na wysokości tylko 731 mm, co ułatwia wkładanie i wyjmowanie dużych lub ciężkich przedmiotów.

·        Dzięki zastosowaniu prostych ścianek bocznych bagażnik zyskuje czysty i uporządkowany wygląd.

·        Pokrywa bagażnika sterowana elektrycznie, dostępna jako opcja wyposażenia, otwiera się i zamyka jednym naciśnięciem guzika. Obudowę jej mechanizmu wraz z siłownikami wykonano żywic, by zapewnić niemal bezszelestne działanie.

WSIADANIE I WYSIADANIE

·        Pomimo, że prześwit nowej Mazdy CX-30 jest właściwy dla segmentu SUV, niskie umieszczenie punktu bioder zdecydowanie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu.

·        Oprócz znacznej odległości pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń i niskiemu poprowadzeniu podłogi w tylnej części kabiny, do dużej wygody wsiadania i wysiadania przyczynia się precyzyjnie zaprojektowanie siedzisk oraz słupków B. Dzięki tym rozwiązaniom nawet masywnie zbudowani pasażerowie zajmują miejsca z tyłu, a następnie wysiadają, gładko i zwinnie.

POZYCJA ZA KIEROWNICĄ

·        Teleskopowa regulacja wzdłużna kolumny kierownicy ma zakres 70 mm, co umożliwia każdemu kierowcy dokładne dopasowanie pozycji za kierownicą. Ponadto, wyposażenie standardowe obejmuje regulację kąta nachylenia siedziska przedniego fotela, co pozwala wykluczyć sytuacje, w których uda siedzącej osoby albo uniesione są powyżej połaci siedziska (gdy kąt jej nachylenia jest za mały), albo siedzenie uciska uda (gdy kąt ten jest za duży).

·        Lewarek skrzyni biegów – zarówno ręcznej, jak i automatycznej – został przesunięty ku przodowi i umieszczony wyżej, dzięki czemu kierowca łatwiej i szybciej przenosi rękę pomiędzy kierownicą a lewarkiem.

·        Pokrętło systemu sterowania HMI i uchwyt na kubek, jak również długi podłokietnik środkowy rozmieszczone są tak, by gwarantować łatwość, pewność i komfort ruchów.
 

Interfejs HMI (Human-Machine InterFACE)

·        Wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary i ekran MZD Connect zaprojektowano tak, by pokazywały wszystkie informacje w prosty i czytelny sposób, a używane w nich czcionki ujednolicono dla osiągnięcia konsekwentnego, przyjemnego wyglądu.

·        Połączenie analogowych wskaźników i cyfrowych ekranów zapewnia użytkownikowi szybki, skuteczny dostęp do informacji podawanych w przejrzystym formacie, który nie odwraca uwagi kierowcy.

·        Nowa Mazda CX-30 wyposażona jest w ekran centralny systemu MZD Connect o przekątnej 8,8 cala. Jego zaletą jest uproszczona obsługa, możliwa przy użyciu wyłącznie sterownika HMI, który z kolei obsługuje się łatwiej dzięki wyposażeniu w nowy, intuicyjny system wskazówek.

·        System MZD Connect użyty w nowej Maździe CX-30 pozwala korzystać z funkcji Apple CarPlay® i Android Auto™ poprzez zwykłe połączenie USB z interfejsem HMI (Human-Machine Interface).

 

Widoczność z miejsca kierowcy

·        Pozycja za kierownicą zaplanowana jest tak, by zapewniać dobre pole widzenia i ułatwiać kierowcy pełną koncentrację na drodze przed samochodem.

·        Kształt i grubość słupków A zaprojektowano, by zmniejszyć martwe pole widzenia czyli obszar zasłaniany kierowcy przez słupki. Projektanci dokładnie rozważyli każdy detal konstrukcji słupków, by zapewnić jak najlepsze pole widzenia. Kierowca zyskuje nieprzerwaną widoczność pieszych lub nieruchomych przeszkód przed samochodem przy zachowaniu naturalnej pozycji za kierownicą.

·        Wąskie słupki C dają optymalną widoczność do tyłu poprzez tylne boczne okna, dzięki czemu podczas zmiany pasa ruchu lub parkowania kierowca bez trudu dostrzega inne pojazdy lub obiekty znajdujące się z tyłu.

System Audio

·        Mazda przeprowadziła gruntowne badania nad rozchodzeniem się dźwięku w kabinie samochodu. Na podstawie ich wyników głośniki niskotonowe zostały umieszczone w narożnikach pod deską rozdzielczą, z korzyścią dla reprodukcji i czytelnej percepcji dźwięków o niskich częstotliwościach.

·        Głośniki średnio- i wysokotonowe zamontowane są na żagielkach prawych i lewych przednich drzwi oraz w górnej partii boczków drzwiowych, aby ich dźwięk trafiał do uszu słuchaczy prosto i bezpośrednio, bez zakłócających odbić. Ich pozycja pomaga w naturalnym i precyzyjnym odbiorze źródła dźwięku, dzięki czemu słuchacz lepiej odczuwa głębokość i czystość brzmienia.

·        System nagłośnienia w wyposażeniu standardowym składa się z 8 głośników w układzie trójdrożnym. Głośniki niskotonowe umieszczone są w skrajnych partiach przedniego podszybia pod deską rozdzielczą, dwa głośniki wysokotonowe o średnicy 2,5 cm na żagielkach przednich drzwi, a głośniki średniotonowe o średnicy 8 cm w górnych partiach boczków drzwi przednich i tylnych.

·        System nagłośnienia Bose® składa się z 12 głośników – dodatkowymi są głośnik centralny o średnicy 8 cm, dwa głośniki satelitarne w tylnej części kabiny oraz subwoofer. System jest specjalnie dostrojony dla zapewnienia silniejszej podstawy basowej i jakości odsłuchu oczekiwanej po marce Bose®.

Dynamika jazdy

Jak najpełniejsza realizacja idei Jinba-Ittai – poczucia, że pojazd stanowi przedłużenie ciała kierowcy i poddaje się precyzyjnej, intuicyjnej kontroli nawet bez świadomego myślenia o tym – pozostaje dla Mazdy celem przy opracowywaniu każdego kolejnego modelu. Nowa Mazda CX-30 cel ten osiąga – doskonali doznanie Jinba-Ittai, by dostarczać jeszcze większej przyjemności angażującego i pozbawionego wysiłku prowadzenia.

Aby to zapewnić, Mazda zastosowała Architekturę Skyactiv-Vehicle, czyli technologię konstrukcyjną nowej generacji. Opiera się ona na koncepcji ukierunkowania projektu na człowieka i wykorzystania naturalnej, wrodzonej zdolności ludzi do utrzymywania równowagi. Dzięki temu osoby jadące samochodem zyskują zarówno wyższy poziom komfortu podróży, a kierowca – bardziej angażujące doznania płynące z prowadzenia.

Najnowsza gama silników Skyactiv łączy ekscytujące osiągi ze zwiększoną oszczędnością paliwa i przyjaznością dla środowiska, a kontrola trakcji precyzyjnie regulowana przez systemy i-Activ AWD i GVC zapewnia jeszcze przyjemniejszą, bardziej komfortową i wzbudzającą zaufanie jazdę.

Ponadto, jakość wyciszenia kabiny została podwyższona dzięki niezwykle starannym korektom w dziedzinie NVH (redukcji hałasu, wibracji i dyskomfortu) w oparciu o gruntowne badania ludzkich właściwości sensorycznych.

JEDNOSTKI NAPĘDOWE

·        Gama jednostek napędowych nowej Mazdy CX-30 obejmuje najnowsze silniki Diesla i benzynowe Skyactiv spełniające normę Euro 6d-TEMP. Jest wśród nich przełomowy silnik w ofercie firmy, wykorzystujący technologię SPCCI (Plug Controlled Compression Ignition, czyli samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowanego świecą zapłonową). System SPCCI korzysta z unikalnej metody spalania, której efektem jest duża swoboda obrotowa charakterystyczna dla silnika benzynowego i jednocześnie silna pierwsza reakcja na dodanie gazu będąca cechą diesli.

·        Wszystkie silniki benzynowe Skyactiv wyposażone są w nowy system Mazdy M-Hybrid, który wykorzystuje technikę napędu elektrycznego. W skład tego wydajnego systemu dyskretnej i małogabarytowej hybrydy wchodzi silnik elektryczny, którego działanie wspomaga pracę silnika benzynowego, oraz umieszczona pomiędzy kołami bateria litowo-jonowa o napięciu 24 V i energii 600 kJ.

·        System M-Hybrid nie tylko poprawia parametry ekologiczne nowej Mazdy CX-30, lecz także poprawia właściwości jezdne. Gdy samochód zaczyna przyśpieszać lub zatrzymuje się, przejścia dynamiczne są gładkie i naturalne. Uzupełniając moment obrotowy silnika benzynowego siłą napędową silnika elektrycznego, system hybrydowy jest w stanie zapewniać takie same przyśpieszenia jak silnik benzynowy, jednak przy mniejszym zużyciu paliwa. Kierowca korzysta ze wszystkich zalet techniki dyskretnej hybrydy bez żadnego uszczerbku dla przyjemności prowadzenia samochodu.

UKŁAD i-Activ AWD (NAPĘD NA WSZYSTKIE KOŁA)

·        Udoskonalony przez Mazdę system i-Activ AWD wzbogacony jest o czujniki wykrywające stopień pionowego obciążenia wszystkich czterech kół czyli ich dociśnięcia do nawierzchni drogi. System ten współpracuje z systemem GVC Plus (G-Vectoring Control Plus), by regulować podział siły napędowej pomiędzy koła osi przedniej i tylnej i w ten sposób zwiększać trakcję i przyczepność we wszelkich warunkach jazdy. Ponadto, system ten zdecydowanie redukuje poziom łącznych strat mechanicznych powodowanych oporem i tarciem i w ten sposób obniża zużycie paliwa.

·        Dzięki nowo opracowanemu systemowi sterowania i nowym technikom redukcji tarcia, system i-Activ AWD w każdej sytuacji zapewnia gładką i stabilną jazdę przy zużyciu paliwa niemal tak niskim jak w modelach z napędem na przednie koła.

·        W celu obniżenia zużycia paliwa w warunkach rzeczywistej eksploatacji nowy system wykorzystuje gumowy amortyzator umieszczony w jednostce odbioru mocy PTU, który zdecydowanie zmniejsza wahania momentu obrotowego przekazywanego na tylny mechanizm różnicowy.

·        W zaprojektowanym na nowo tylnym mechanizmie różnicowym olej zasadniczo znajduje się w górnej części, a rozprowadzany jest tylko w stosowne miejsca w dobranej ilości. Wraz z zastosowaniem łożysk kulkowych i użyciem oleju o niskiej lepkości konstrukcja ta jeszcze skuteczniej obniża poziom strat mechanicznych.

·        Nowa kalibracja wprowadza nieznaczną różnicę współczynnika zwalniania pomiędzy jednostką PTU pomiędzy jednostką odbioru mocy PTU a tylnym mechanizmem różnicowym. Rozwiązanie to nie tylko zachowuje równomierne reakcje w zakresie rozdzielania siły napędowej, lecz ponadto zwiększa precyzję jednostki sterującej systemem AWD, przyczyniając się do znacznego obniżenia poziomu strat mechanicznych.

·        Bez względu na stan nawierzchni drogi, system i-Activ AWD zawsze zapewnia większą przyczepność, przyczyniając się do gładkich przyśpieszeń, hamowań i pokonywania zakrętów. Równowaga przyczepności pomiędzy oponami przedniej i tylnej osi jest stale kontrolowana w celu zachowania gładkiej i stabilnej jazdy.

·        Ponadto, zaawansowany system i-Activ AWD Mazdy współpracuje z systemem GVC przy rozdzieleniu siły napędowej pomiędzy koła przedniej i tylnej osi zależnie od stopnia skręcenia kierownicy i wciśnięcia gazu. W ten sposób systemy regulują także przyczepność każdego z kół, aby dostarczać reakcji wiernie odzwierciedlających zamiary kierowcy i jednocześnie gwarantują rezerwy kontroli nad pojazdem niezależnie od sytuacji.

SYSTEM GVC Plus (G-Vectoring Control Plus)

·        System GVC Plus (G-Vectoring Control Plus) wzbogaca gładkie i wydajne zachowania pojazdu zapewniane przez GVC, dodając bezpośrednią kontrolę momentu znoszenia przy użyciu hamulców.

·        Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów system GVC Plus lekko przyhamowuje koła zewnętrzne w fazie, w której kierownica wraca do pozycji wyjściowej. Działanie to wywołuje moment prostujący, który wspomaga przywrócenie prostego toru jazdy i podnosi poziom stabilności.

·        Dzięki temu samochód zwinniej wykonuje awaryjne manewry ominięcia przeszkody na torze jazdy i zapewnia wyższy poziom wzbudzającego zaufanie panowania w różnych sytuacjach, np. podczas zmian pasa ruchu przy dużych prędkościach i jazdy po śliskich nawierzchniach.

Architektura Skyactiv-Vehicle

·        Konstrukcję siedzeń zaprojektowano tak, aby umożliwiała ona utrzymanie naturalnego zakrzywienia kręgosłupa w kształcie litery S. Poduszka siedziska i niższa partia oparcia podpierają uda oraz miednicę większą i mniejszą, by utrzymywać całą miednicę w pozycji pionowej. Jednocześnie wyższa partia oparcia podpiera środek ciężkości klatki piersiowej. Zajmując taką pozycję, kierowca w naturalny sposób, bez żadnego świadomego wysiłku stabilizuje głowę poprzez odpowiedni balans miednicy i kręgosłupa.

DOSKONAŁOŚĆ W DZIEDZINIE NVH

·        W oparciu o wyniki przeprowadzonych przez Mazdę badań nad ludzką percepcją, działania na rzecz poprawy w dziedzinie NVH (ograniczania hałasu, wibracji i dyskomfortu) skupiały się na trzech aspektach dźwięku bezpośrednio odbieranych podczas jazdy przez osoby w kabinie samochodu. Są nimi głośność, zmiany częstotliwości i tonu dźwięków oraz kierunki, z jakich dźwięki dobiegają.·      

Bezpieczeństwo

Podstawą dla wszystkich prowadzonych przez Mazdę prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie bezpieczeństwa jest wyznawana przez producenta filozofia bezpieczeństwa proaktywnego – Mazda Proactive Safety. Zgodnie z nią realizowane są wszelkie ulepszenia, od podstawowych technik bezpieczeństwa wraz z pozycją za kierownicą, przez rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa biernego, po zaawansowane funkcje i-Activsense.

Nowa Mazda CX-30 wyposażona jest w wiele urządzeń i funkcji bezpieczeństwa opracowanych w efekcie tych badań. W skład jej funkcji bezpieczeństwa czynnego i-Activsense wchodzi obecnie system Driver Monitoring, który obserwuje stan koncentracji kierowcy, a udoskonalone po raz kolejny techniki zapobiegania wypadkom przez zaawansowane wykorzystanie hamulców wzbogacone są o nowość wprowadzoną ostatnio przez Mazdę – wielokierunkową kontrolę otoczenia pojazdu.

Ulepszenia w dziedzinie bezpieczeństwa biernego koncentrują się na badaniach cech fizycznych i psychicznych człowieka oraz na szczegółowej analizie faktycznych wypadków, co przekłada się na zdecydowany wzrost bezpieczeństwa osób we wnętrzu pojazdu i poziomu ochrony pieszych.

W efekcie nowa Mazda CX-30 zyskała zwiększone zdolności zapewnienia wszystkim osobom doświadczenia jazdy bezpiecznej, spokojnej i przyjemnej, przyczyniając się do rozwoju społeczeństw wolnych od zjawiska wypadków drogowych.

Bezpieczeństwo czynne: i-Activsense

·        Nowa Mazda CX-30 dostępna jest z systemem Driver Monitoring. System ten śledzi podczas jazdy stan uwagi kierowcy przy użyciu kamery podczerwieni oraz diody podczerwieni. Jego urządzenia stale monitorują stopień otwarcia oczu kierowcy, liczbę mrugnięć powiekami, a nawet kąty linii ust i inne cechy wyrazu twarzy, by w ten sposób określać poziom zmęczenia i senności. Pod kontrolą jest także kierunek spojrzeń kierowcy i ruchy jego oczu, co pozwala wykryć chwile dekoncentracji. Jeżeli system ocenia, że sytuacja staje się niebezpieczna, uruchamia sygnał dźwiękowy, by ostrzec o tym kierowcę i współdziałając z systemem SBS (Smart Brake Support – samoczynnego wspomagania hamowania awaryjnego) skraca czas niezbędny na uruchomienie dźwiękowego sygnału ostrzegającego o potrzebie awaryjnego hamowania.

·        W nowej Maździe CX-30 dostępny jest system FCTA (Front Cross Traffic Alert – ostrzeżeń o ruchu poprzecznym przed pojazdem). Podczas jazdy do przodu wykrywa on przy użyciu radaru umieszczonego w przedniej-bocznej części nadwozia inne pojazdy zbliżające się od martwych pól widzenia i ostrzega kierowcę o ich obecności. Pomaga to w unikaniu częstej przyczyny kolizji, czyli sytuacji, w której, podczas włączania się do ruchu z ulicy podporządkowanej, kierowcy mają częściowo zasłonięte pole widzenia na głównej drodze.

·        Dostępny jest także system wspomagania jazdy w korku CTS (Cruising & Traffic Support), który przyczynia się do zmniejszania zmęczenia kierowcy, pomagając mu w operowaniu pedałami gazu i hamulca oraz kierownicą, gdy samochód powoli porusza się w korku. System sprzyja też poczuciu bezpieczniejszej i spokojniejszej jazdy, kiedy warunki drogowe wymagają ciągłego operowania tymi elementami sterowania.

Bezpieczeństwo bierne

·        Nowa Mazda CX-30 posiada nadwozie wykonane w aż 30% ze stali o ultrawysokiej wytrzymałości (stopień wytrzymałości na rozciąganie 980 MPa lub więcej – miejscami nawet do 1310 MPa). Jego belka obwodowa i konstrukcja słupka B łączą wysoką sztywność z niską masą, a tylne ramy boczne w razie kolizji odkształcają się we wzór harmonijkowy. Taki sposób deformacji pozwala podwoić efekt pochłaniania energii uderzenia. W sumie rozwiązania te składają się na sztywne i odporne nadwozie, zdolne wytrzymać duże siły uderzenia i dzięki swej ramowej konstrukcji skutecznie pochłaniać ich energię.

·        Nowa Mazda CX-30 wprowadza poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy jako element wyposażenia standardowego na wszystkich rynkach świata. Nowa poduszka powietrzna powstrzymuje występujący przy kolizji niekontrolowany ruch ciała kierowcy ku przodowi i w ten sposób zmniejsza obciążenie, jakie wytrzymać musi pas bezpieczeństwa, co przekłada się na rzadsze i mniejsze obrażenia nóg, brzucha i klatki piersiowej.

·        Maska silnika posiada nową strukturę wewnętrzną, która wytłumia energię uderzenia głową pieszego w pierwszej fazie kontaktu, a następnie stopniowo amortyzuje siłę uderzenia, pomagając w skuteczniejszym rozproszeniu energii.

Przedni zderzak zaprojektowany jest tak, by w razie kontaktu z nogami pieszego podpierać uda i golenie, łagodząc siłę uderzenia w partię kolan. Rozwiązanie to zmniejsza stopień obrażeń stawów i ścięgien partii kolanowej powodowanych siłami zginającymi i skrętnymi.

 

Zapraszamy na jazdy testowe Nowej Mazdy CX-30 do salonu Mazda Auto-Gazda, ul. Warszawska 328 Bielsko-Biała.