Co się zmieni od 1 stycznia 2026 r.
Od początku 2026 roku wchodzą w życie nowe limity amortyzacji dla samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej. Nowe limity zależą od rodzaju napędu auta (elektryczny/wodorowy vs spaliny) i poziomu emisji CO₂.
Obecne limity (do końca 2025 r.)
Dla większości samochodów osobowych (spalinowych i hybryd) limit wynosi 150 000 zł.
Dla pojazdów elektrycznych / wodorowych – 225 000 zł.
Limity obowiązujące od 2026
Rodzaj pojazdu | Emisja CO₂ | Limit wartości pojazdu możliwy do uwzględnienia w kosztach przez amortyzację / raty leasingowe / najem / dzierżawę |
Spalinowe / klasyczne hybrydy | emisja 50 g CO₂/km lub więcej | 100 000 zł |
Elektryczne i wodorowe | 0 g/km | 225 000 zł (bez zmian względem obecnie obowiązujących dla tej kategorii) |
Na kogo te zmiany wpływają
Przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy kupują nowe auta lub wprowadzają je do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026. Jeśli auto zostanie ujęte w ewidencji wcześniej, to do części przepisów przejściowych nadal można stosować dotychczasowe zasady.
Firmy leasingujące samochody oraz korzystające z najmu długoterminowego lub dzierżawy – limity dotyczyć będą również rat leasingowych, czynszów najmu, opłat związanych z umowami o podobnym charakterze.
Skutki nowych przepisów
– Zmniejszy się część kosztów, które przedsiębiorca może ująć w kosztach uzyskania przychodu, gdy wartość pojazdu przekracza nowy limit. Nadwyżka ponad limit nie będzie kosztem podatkowym.
– W praktyce oznacza to wyższy podatek dochodowy (CIT lub PIT) oraz – w przypadku JDG – potencjalnie wyższą składkę zdrowotną, bo dochód do opodatkowania będzie większy.
– Auta elektryczne i bardzo niskoemisyjne będą miały relatywnie lepszą sytuację podatkową, co może sprawić, że ich zakup stanie się bardziej opłacalny z perspektywy całkowitych kosztów (zakup + użytkowanie).
Co warto zrobić już teraz
Przeanalizować plany zakupowe – jeśli rozważa się zakup pojazdu firmowego w najbliższym czasie (2025), może być korzystne sfinalizowanie zakupu lub leasingu przed 31 grudnia 2025, żeby skorzystać z obecnych, wyższych limitów.
Sprawdzić emisję CO₂ auta – wybierając pojazd niskoemisyjny lub elektryczny, można uniknąć lub złagodzić skutki ograniczenia. Dobrze znać dane homologacyjne i CEPiK.
Rozważyć alternatywne formy finansowania – leasing, najem, wykup mogą mieć różne skutki, zwłaszcza w kontekście limitów, więc warto ocenić kalkulacje kosztów dla różnych scenariuszy.
Konsultacja z ekspertem podatkowym – aby dostosować działania do konkretnej sytuacji firmy i uniknąć pułapek.
Podsumowanie
Od 1 stycznia 2026 r. limity wartości samochodów, które można wliczyć w amortyzację i inne koszty zależne od emisji CO₂, znacząco się zmieniają.
Dla większości samochodów spalinowych i tradycyjnych hybryd limit spadnie ze 150 000 zł do 100 000 zł.
Dla aut elektrycznych i wodorowych – limit 225 000 zł pozostaje, co czyni je relatywnie bardziej atrakcyjnymi podatkowo.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z ekspertami: