Kontakt
Volkswagen Volkswagen Dostawcze Škoda Seat Cupra Mazda DS Automobiles Citroën Opel Peugeot serwis Maxus Leapmotor MG
Autoryzowane salony i serwisy

Co się zmieni od 1 stycznia 2026 r.

Od początku 2026 roku wchodzą w życie nowe limity amortyzacji dla samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej. Nowe limity zależą od rodzaju napędu auta (elektryczny/wodorowy vs spaliny) i poziomu emisji CO₂.

Obecne limity (do końca 2025 r.)

Dla większości samochodów osobowych (spalinowych i hybryd) limit wynosi 150 000 zł.
Dla pojazdów elektrycznych / wodorowych – 225 000 zł.

Limity obowiązujące od 2026

Rodzaj pojazdu Emisja CO₂ Limit wartości pojazdu możliwy do uwzględnienia w kosztach przez amortyzację / raty leasingowe / najem / dzierżawę
Spalinowe / klasyczne hybrydy emisja 50 g CO₂/km lub więcej 100 000 zł
Elektryczne i wodorowe 0 g/km 225 000 zł (bez zmian względem obecnie obowiązujących dla tej kategorii)

Na kogo te zmiany wpływają

Przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy kupują nowe auta lub wprowadzają je do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026. Jeśli auto zostanie ujęte w ewidencji wcześniej, to do części przepisów przejściowych nadal można stosować dotychczasowe zasady.

Firmy leasingujące samochody oraz korzystające z najmu długoterminowego lub dzierżawy – limity dotyczyć będą również rat leasingowych, czynszów najmu, opłat związanych z umowami o podobnym charakterze.

Skutki nowych przepisów

Zmniejszy się część kosztów, które przedsiębiorca może ująć w kosztach uzyskania przychodu, gdy wartość pojazdu przekracza nowy limit. Nadwyżka ponad limit nie będzie kosztem podatkowym.

– W praktyce oznacza to wyższy podatek dochodowy (CIT lub PIT) oraz – w przypadku JDG – potencjalnie wyższą składkę zdrowotną, bo dochód do opodatkowania będzie większy.

– Auta elektryczne i bardzo niskoemisyjne będą miały relatywnie lepszą sytuację podatkową, co może sprawić, że ich zakup stanie się bardziej opłacalny z perspektywy całkowitych kosztów (zakup + użytkowanie).

Co warto zrobić już teraz

Przeanalizować plany zakupowe – jeśli rozważa się zakup pojazdu firmowego w najbliższym czasie (2025), może być korzystne sfinalizowanie zakupu lub leasingu przed 31 grudnia 2025, żeby skorzystać z obecnych, wyższych limitów.

Sprawdzić emisję CO₂ auta – wybierając pojazd niskoemisyjny lub elektryczny, można uniknąć lub złagodzić skutki ograniczenia. Dobrze znać dane homologacyjne i CEPiK.

Rozważyć alternatywne formy finansowania – leasing, najem, wykup mogą mieć różne skutki, zwłaszcza w kontekście limitów, więc warto ocenić kalkulacje kosztów dla różnych scenariuszy.

Konsultacja z ekspertem podatkowym – aby dostosować działania do konkretnej sytuacji firmy i uniknąć pułapek.

Podsumowanie

Od 1 stycznia 2026 r. limity wartości samochodów, które można wliczyć w amortyzację i inne koszty zależne od emisji CO₂, znacząco się zmieniają.

Dla większości samochodów spalinowych i tradycyjnych hybryd limit spadnie ze 150 000 zł do 100 000 zł.

Dla aut elektrycznych i wodorowych – limit 225 000 zł pozostaje, co czyni je relatywnie bardziej atrakcyjnymi podatkowo.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się z ekspertami:

Formularz kontaktowy!